Luomuruoka.fi

Luomua lautaselle

Luomutomaatti on jo vuosien ajan ollut yksi suosituimmista luomutuotteista.
Luomuviljat ja niistä valmistetut tuotteet löytävät tiensä yhä useampien suomalaisten pöytiin.

Luomuna tuotetaan useita maataloustuotteita kuten viljaa, kasviksia, marjoja, lihaa, maitoa ja kananmunia. Näistä raaka-aineista valmistetaan jalostettuja elintarvikkeita, esimerkiksi leipää, juustoa, makkaroita, lastenruokia ja makeisia.

EU:n luomuasetuksen mukaan luomuna saa myydä vain tuotteita, joiden maatalousperäisistä raaka-aineesta vähintään 95 prosenttia on luonnonmukaisesti tuotettu. Lisäaineita pyritään tuotteissa välttämään, mutta tiettyjen aineiden käyttö on perusteltua rakenteen ja säilyvyyden varmistamiseksi. Luomuelintarvikkeiden lisäaineista valtaosa on luonnossa esiintyviä yhdisteitä.

Luomutuotteen tunnistaa luomumerkistä. Suomessa yleisimmin käytössä on valkovihreä Aurinkomerkki, jota saa käyttää EU:n luomuasetuksen mukaisissa, suomalaisen viranomaisen valvomissa tuotteissa. Muita luomumerkkejä ovat esimerkiksi punakeltainen Leppäkerttumerkki ja sinivihreä EU:n tähkämerkki. Lisätietoa ja kuvia merkeistä: Finfood Luomu

Luomutomaatti suosiossa, lihan tarjonta vähäistä

Suomalaiset ostavat luomuna eniten maitoa, leipää ja kasviksia. Tomaatti on luomuvihanneksista suosituin. Lihatuotteiden kysyntä on toistaiseksi tarjontaa suurempi. uomutuotteiden osuus elintarvikemyynnistä on 1,7 prosenttia. Joissakin tuoteryhmissä, kuten kananmunissa, hiutaleissa ja ruokaöljyissä, osuus on korkeampi. Luomun markkinaosuudet vaihtelevat myös kaupoittain suuresti. Tietyt myymälät panostavat luomuun, koska ne ovat tunnistaneet asiakaskunnassaan luomun kysynnän ja mahdollisuudet. Osa kaupoista ei ole kehittänyt luomumyyntiään. Maantieteellisesti luomun myynti on suurinta pääkaupunkiseudulla.

Säännöllisiä luomun käyttäjiä viidennes suomalaisista

Luomutuotteita käyttää säännöllisesti tai usein noin 20 prosenttia kotitalouksista. Puolet suomalaisista ostaa luomua silloin tällöin, ja kolmasosa ei koskaan. Karkeasti jaoteltuna luomun aktiivisimmat käyttäjät ovat useimmiten iäkkäämpiä, hyvin toimeentulevia ihmisiä. Lapsiperheet taas ostavat luomua keskimäärin harvemmin, vaikka myös aktiivikäyttäjissä on etenkin pikkulapsiperheitä.

Luomutuotteita myydään päivittäistavarakaupoissa, erikoisliikkeissä, toreilla, verkkokaupoissa sekä suoramyyntinä tiloilta.